Arkiver
-
Evaluering og leg
Nr. 33 (2023)I de senere år er der kommet bred interesse for leg som fænomen i uddannelsessystemet og dets institutioner. Der er både fokus på leg i sig selv og på leg i relation til læring, udvikling, trivsel mv. Dette taler blandt andet ind i en international uddannelsespolitisk dagsorden om OECD’s 21. århundredes kompetencetænkning og FN’s verdensmål. Verdensmål 4 om uddannelse af høj kvalitet trækker tilmed på artikel 31 i FN’s Børnekonvention, som understreger, at alle børn har ret til leg. Ydermere ses leg i den sammenhæng ofte som svaret på større, samfundsrelaterede problemstillinger om trivsel, læring og udvikling af kreative og innovative kompetencer, livsduelighed osv. Forventningerne til, hvad leg kan bidrage med, er således høje.
-
På kanten af fællesskaber eller fællesskaber på kanten (NUBU Særnummer)
Nr. 30 (2022)Dette særnummer af Cepra-striben sætter dels fokus på børn og unges deltagelsesmuligheder i etablerede fællesskaber dels på skabelsen af det, man kunne kalde fællesskaber på kanten.
Særnummeret præsenterer forskning, derskulle have været præsenteret på NUBU’s årlige forskningstræf i 2020. Grundet pandemien blev forskningstræffet aflyst, men behovet for at formidle vigtig forskningsviden om unge på kanten af fællesskaber bestod.
Deltagelse i samfundets fællesskaber menes at være afgørende for børn og unges uddannelses- og livsmuligheder. Det stiller krav til velfærdsinsti-tutionernes fællesskaber, ligesom det stiller krav til, at fx fagprofessionelle i deres praksis arbejder bevidst med at skabe deltagelsesmuligheder for alle. Samtidig ses en stigende mistrivsel blandt børn og unge. Den kommer blandt andet til udtryk i en stigning i diagnoser, en øget polarisering og en præstationskultur.
Balanceringen mellem ansvaret for børn og unges deltagelsesmuligheder i fællesskaber og de indi-viduelle hensyn til børn og unge i mistrivsel synes at føre til, at nogle børn og unge bevæger sig på kanten af fællesskaber, eller at der skabes fæl-lesskaber på kanten. Dette temanummer sætter fokus på dette dilemma.
-
Udsathed og evaluering og Feedback som evaluering
Nr. 29 (2022)Dette nummer er sammensat af artikler med temaerne Udsathed og evaluering og Feedback som evaluering.
-
Konstitutive virkninger af evalueringer
Nr. 28 (2022)Dette temanummer sætter lys på konstitutive
virkninger af evalueringer. Artiklerne beskæftiger
sig med, hvordan evalueringers resultater påvirker
den virkelighed, som evalueringen foretager en
vurdering af. Både tilsigtede og utilsigtede virkninger
i praksis behandles.