Kvalitet som afsæt for evaluering af det pædagogiske læringsmiljø: Early Childhood Environment Rating Scala
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n09.65Resumé
Indførelsen af læreplaner i dagtilbud og indholdsplaner
i sfo har aktualiseret kravet om, at det
pædagogiske arbejde systematisk målsættes og
evalueres. Evalueringen skal ses i et fremadrettet
perspektiv og sigter mod udvikling af kvaliteten
af den pædagogiske praksis. Hvis en evaluering af
denne karakter skal give mening, er der umiddelbart
tre spørgsmål, der trænger sig på:
Hvad er pædagogisk kvalitet? Hvordan kan
man synliggøre kvalitet gennem evaluering af
pædagogisk praksis? Hvordan kan resultaterne
anvendes til yderligere kvalitetsudvikling?
Artiklen præsenterer en gennemprøvet evalueringsmetode,
ECERS, som et svar på de tre
spørgsmål.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.