ECERS-3 og kvalitetsvurdering i dagtilbud i Danmark
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n22.260Resumé
Vi har et problem med, at vi herhjemme generelt antager at have en god kvalitet i dagtilbud. Vi ved bare ikke om det er rigtigt. God – i forhold til hvad?
I et forskningsprojekt på UCN om kvalitet i dagtilbud søges det spørgsmål besvaret. Ved brug af det internatioanlt standardiserede evalueringsværktøj ECERS-3 skabes på et meget stærkt grundlag viden om, hvilke kvaliteter i læringsmiljøet danske dagtilbud faktisk indeholder og gør det muligt at sammenligne resultaterne med internationale resultater. En baseline, etableret med observationer med ECERS-3, kan endvidere gentages og kobles til international forskning, der viser effekten for børnenes læring – hvad børnene får ud af at gå i dagtilbud – og den kan anvendes i den enkelte kommune og det enkelte dagtilbud til at vise styrker og potentialer samt udpege behov for kvalitetsudvikling.
Som forudsætning kræver det en undersøgelse af om værktøjet faktisk måler det, det skal, i en dansk kontekst. I artiklen præsenteres denne undersøgelse, der viser at på det overordnede plan er der høj grad af alignment mellem ECERS-3 og den danske læreplan. Det vil sige, med ECERS-3 vurderes de seks temaer i læreplanen samt dagtilbudslovens formålsbestemmelser på en måde, der dels angiver niveauet for kvalitet i dagtilbud i en form for aktuel status – en baseline – der, med den validitet vurderingen kan gennemføres med af certificerede observatører og den høje reliabilitet måleværktøjet holder, kan forudsige effekterne af dagtilbuddet i forhold til børnenes trivsel, læring og udvikling
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.