Inklusion i dagtilbud
– en undersøgelse af inklusions og eksklusionsprocesser i børnefællesskaber
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n23.512Resumé
På baggrund af et pilotprojekt med analyser af videooptagelser i et dagtilbud udvikles en model for analyse af inklusion og eksklusion.
Modellen kan anvendes som observations-, analyse- og evalueringsredskab, der undersøger læringsmiljøet og børnefællesskaberne i dagtilbud, og hvilke inklusions- og eksklusionsprocesser der kan iagttages i pædagogisk praksis. Hvad enten børnene leger alene, med andre børn eller med en voksen, er de i reglen inkluderet fysisk, men ikke altid socialt eller mentalt.
Artiklen demonstrerer, hvordan praksis kan analyseres med det formål at kvalificere og systematisere arbejdet med at inkludere alle børnene i fællesskaber. Resultater fra pilotprojektet viser blandt andet, hvordan børn har strategier for at blive en del af børnefællesskabet eller en voksenguidet leg, og hvordan et barn, der tilsyneladende går rundt alene, ikke er ekskluderet, men interagerer med det fysiske læringsmiljø.
Nøgleord: inklusion, eksklusion, inklusionsmatrice, børnefællesskaber, dagtilbud, videoanalyse
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.