Inklusion i dagtilbud
– en undersøgelse af inklusions og eksklusionsprocesser i børnefællesskaber
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n23.512Resumé
På baggrund af et pilotprojekt med analyser af videooptagelser i et dagtilbud udvikles en model for analyse af inklusion og eksklusion.
Modellen kan anvendes som observations-, analyse- og evalueringsredskab, der undersøger læringsmiljøet og børnefællesskaberne i dagtilbud, og hvilke inklusions- og eksklusionsprocesser der kan iagttages i pædagogisk praksis. Hvad enten børnene leger alene, med andre børn eller med en voksen, er de i reglen inkluderet fysisk, men ikke altid socialt eller mentalt.
Artiklen demonstrerer, hvordan praksis kan analyseres med det formål at kvalificere og systematisere arbejdet med at inkludere alle børnene i fællesskaber. Resultater fra pilotprojektet viser blandt andet, hvordan børn har strategier for at blive en del af børnefællesskabet eller en voksenguidet leg, og hvordan et barn, der tilsyneladende går rundt alene, ikke er ekskluderet, men interagerer med det fysiske læringsmiljø.
Nøgleord: inklusion, eksklusion, inklusionsmatrice, børnefællesskaber, dagtilbud, videoanalyse
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Torben Næsby, Brit Gro-Nielsen, Birgitte Skov Pedersen, Anna Ørnemose

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.