KVALid
- observation og tilsyn i dagtilbud
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n33.535Resumé
KVALid®[1] Tilsyn er et redskab til observation, evaluering og udvikling af kvalitet i dagtilbud. I skrivende stund er der udviklet et redskab til dagplejen og der arbejdes på et tilsvarende tilsynsmateriale til brug i vuggestuer og børnehaver[2]. KVALid Tilsyn bygger på mange års erfaringer med pædagogisk arbejde, ledelse, kompetence- og praksisudvikling i dagtilbud hos forfatterne samt erfaringer fra grund- efter- og videreuddannelse på Professionshøjskolen UCN, herunder udviklingen af KVALid Dialog til børnehave og vuggestue.
I artiklen udfoldes det forskningsbaserede grundlag for KVALid Tilsyn Dagpleje, og det vises hvordan et udvalgt observationsskema under temaet, “Legen som grundlag”, kan anvendes til vurdering af kvaliteten i det pædagogiske læringsmiljø. Formålet er at vise grundlaget for KVALid Tilsyn, der er udviklet med afsæt i dagtilbudsloven (Undervisningsministeriet, 2020), den styrkede pædagogiske læreplan (2020) og på baggrund af dansk, skandinavisk og international forskning om høj kvalitet i dagtilbud, og diskutere hvorvidt et sådant vurderingsværktøj kan anvendes til at skærpe tilsynet og evalueringskulturen i de danske dagtilbuds læringsmiljøer. Med værktøjet vises hvordan det pædagogiske personale kan identificere kvalitet og forbedre praksis gennem et udviklende tilsyn.
[1] Sammentrækning af: Kvalitet i Dagtilbud
[2] Der vil på sigt være tre færdigudviklede versioner af KVALid Tilsyn: Dagpleje, vuggestue og børnehave
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Torben Næsby, Anette Hvolby, Heidi Holm

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.