Udvikling og evaluering af legebaseret pædagogik
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.470Resumé
Denne artikel præsenterer forskningsmæssige
perspektiver på pædagogers positionering i
forhold til leg i dagtilbud. International forskning
viser blandt andet, at pædagoger generelt set har
svært ved at indgå i og rammesætte børns leg på
kvalificerede måder. Hvad er det, som udfordrer
pædagogerne? Hvilke barrierer forhindrer
pædagoger i at handle kvalificeret i forhold til leg?
Og hvilke pædagogiske kompetencer kalder en
legebaseret pædagogik på?
Med afsæt i forskningslitteraturen præsenterer
artiklen en model for en legebaseret pædagogik,
som den kan se ud i dagtilbud. Modellen
har til formål at bidrage til en bredere og
mere nuanceret forståelse af pædagogers
deltagelse i leg i dagtilbud. Den præsenteres
som et kontinuum bestående af fem forskellige
legeformer. Implementering af en sådan model
for pædagogers planlægning af og konkrete
positionering i forhold til børns leg og læring
flugter med bestemmelserne i den styrkede
pædagogiske læreplan. Den kan således
understøtte læreplanens mål og sigte med
legebaseret læring.
Evaluering af praksis med afsæt i en sådan
model kan være i fuld overensstemmelse med
de vedtagne formål for dagtilbud, men kan også
indsnævre pædagogers fokus. Evaluering og valg
af didaktisk metode og evalueringsmetode er på
denne måde med til at konstituere virkeligheden.
Nøgleord: Leg, legebaseret pædagogik, læring,
didaktik, børnehave.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.