Udvikling og evaluering af legebaseret pædagogik
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.470Resumé
Denne artikel præsenterer forskningsmæssige
perspektiver på pædagogers positionering i
forhold til leg i dagtilbud. International forskning
viser blandt andet, at pædagoger generelt set har
svært ved at indgå i og rammesætte børns leg på
kvalificerede måder. Hvad er det, som udfordrer
pædagogerne? Hvilke barrierer forhindrer
pædagoger i at handle kvalificeret i forhold til leg?
Og hvilke pædagogiske kompetencer kalder en
legebaseret pædagogik på?
Med afsæt i forskningslitteraturen præsenterer
artiklen en model for en legebaseret pædagogik,
som den kan se ud i dagtilbud. Modellen
har til formål at bidrage til en bredere og
mere nuanceret forståelse af pædagogers
deltagelse i leg i dagtilbud. Den præsenteres
som et kontinuum bestående af fem forskellige
legeformer. Implementering af en sådan model
for pædagogers planlægning af og konkrete
positionering i forhold til børns leg og læring
flugter med bestemmelserne i den styrkede
pædagogiske læreplan. Den kan således
understøtte læreplanens mål og sigte med
legebaseret læring.
Evaluering af praksis med afsæt i en sådan
model kan være i fuld overensstemmelse med
de vedtagne formål for dagtilbud, men kan også
indsnævre pædagogers fokus. Evaluering og valg
af didaktisk metode og evalueringsmetode er på
denne måde med til at konstituere virkeligheden.
Nøgleord: Leg, legebaseret pædagogik, læring,
didaktik, børnehave.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Torben Næsby, Heidi Bang Okslund, Birgitte Skov Pedersen, Karsten Brinkmann Skytte

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.