Vurdering af kvalitet: Inklusion som eksempel
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n19.153Resumé
Pædagogisk kvalitet ses inden for uddannelsesforskningen
og den pædagogiske forskning som
et flerdimensionelt, værdiladet, meningsbærende
og målrettet fænomen (SirajBlatchford & Mayo
2012). Det betyder, at kvalitet i dagtilbuddet dels er
holdbar i betydningen bestandig og kulturgenerel,
men også foranderlig og kontekstuelt påvirkelig.
Dermed er kvalitet ikke endegyldig, og at enes om
en endegyldig definition er hverken muligt eller
attråværdigt (Sheridan 2012, 36). Således mener
den svenske kvalitetsforsker Sonja Sheridan, at man
skal medregne både den såkaldte objektivistiske
tilgang til kvalitet, hvor der opereres med et sæt af
målbare karakteristika og den relativistiske tilgang,
hvor den subjektive oplevelse af kvalitet inddrages
(Sheridan 2012).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2015 Torben Næsby

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.