Så fik jeg den der diagnose – om betydningen af at få en ADHD diagnose på kanten af ungdomslivet

Forfattere

  • Tanja Miller
  • Jeanne Stenhøj
  • Jonas Stuhr

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n22.245

Nøgleord:

ADHD, diagnostisk udredning, forvaltning af praksis, selvforståelse

Resumé

Artiklen beskæftiger sig med hvordan unges selvforståelse kan udvikle sig i forbindelse med at blive psykiatrisk diagnosticeret i en tidlig alder. Flere og flere unge får psykiatriske diagnoser og artiklen diskuterer validiteten af de undersøgelsesmetoder der anvendes i praksis. Artiklen sætter skarpt på magtforhold i feltet gennem to cases, hvor personlige narrativer om at være en del af ”systemet” sættes i relation til undersøgelsesmetoder per se og til hvordan oplevelse af selve undersøgelsens udførelse har betydning for de unges selvopfattelse og egne vurderinger af fremtidsmuligheder.  Resultater trækker mindelser fra problemstillinger beskrevet i ”Gøgereden” - så det diskuteres om det er muligt at genudredning kan åbne for nye forståelser. 

Downloads

Publiceret

20-12-2017

Citation/Eksport

Miller, T., Stenhøj, J., & Stuhr, J. (2017). Så fik jeg den der diagnose – om betydningen af at få en ADHD diagnose på kanten af ungdomslivet. CEPRA-Striben, (22), 14–21. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n22.245