Så fik jeg den der diagnose – om betydningen af at få en ADHD diagnose på kanten af ungdomslivet
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n22.245Nøgleord:
ADHD, diagnostisk udredning, forvaltning af praksis, selvforståelseResumé
Artiklen beskæftiger sig med hvordan unges selvforståelse kan udvikle sig i forbindelse med at blive psykiatrisk diagnosticeret i en tidlig alder. Flere og flere unge får psykiatriske diagnoser og artiklen diskuterer validiteten af de undersøgelsesmetoder der anvendes i praksis. Artiklen sætter skarpt på magtforhold i feltet gennem to cases, hvor personlige narrativer om at være en del af ”systemet” sættes i relation til undersøgelsesmetoder per se og til hvordan oplevelse af selve undersøgelsens udførelse har betydning for de unges selvopfattelse og egne vurderinger af fremtidsmuligheder. Resultater trækker mindelser fra problemstillinger beskrevet i ”Gøgereden” - så det diskuteres om det er muligt at genudredning kan åbne for nye forståelser.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2017 Tanja Miller, Jeanne Stenhøj, Jonas Stuhr

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.