Realkompetence og erhvervsuddannelse for voksne
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n21.173Resumé
Realkompetencevurderinger (RKV), er noget relativt nyt i det danske uddannelsessystem. RKV giver voksne uddannelsesøgende mulighed for at kunne få merit for dele af nye uddannelsesforløb og bygger på anerkendelse af deres erhvervskompetencer. I artiklen diskuteres RKV og undersøgelser af dette med inddragelse af Axel Honneths teori om anerkendelse samt sociokulturel læringsteori. RKV fremstår som et vigtigt element i forhold til at skabe motivation for at påbegynde uddannelse for voksne uddannelsessøgende, men det vises samtidig, at der er en række problemstillinger forbundet med praksis af såvel evalueringsmæssig som pædagogik-didaktisk karakter.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2016 Karen Egedal Andreasen, Palle Rasmussen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.