Realkompetence og erhvervsuddannelse for voksne

Forfattere

  • Karen Egedal Andreasen Aalborg Universitet, Institut for Læring og Filosofi
  • Palle Rasmussen Aalborg Universitet, Institut for Læring og Filosofi

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n21.173

Resumé

Realkompetencevurderinger (RKV), er noget relativt nyt i det danske uddannelsessystem. RKV giver voksne uddannelsesøgende mulighed for at kunne få merit for dele af nye uddannelsesforløb og bygger på anerkendelse af deres erhvervskompetencer. I artiklen diskuteres RKV og undersøgelser af dette med inddragelse af Axel Honneths teori om anerkendelse samt sociokulturel læringsteori.  RKV fremstår som et vigtigt element i forhold til at skabe motivation for at påbegynde uddannelse for voksne uddannelsessøgende, men det vises samtidig, at der er en række problemstillinger forbundet med praksis af såvel evalueringsmæssig som pædagogik-didaktisk karakter.

Downloads

Publiceret

10-11-2016

Citation/Eksport

Andreasen, K. E., & Rasmussen, P. (2016). Realkompetence og erhvervsuddannelse for voksne. CEPRA-Striben, (21), 50–57. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n21.173