Realkompetence og erhvervsuddannelse for voksne
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n21.173Resumé
Realkompetencevurderinger (RKV), er noget relativt nyt i det danske uddannelsessystem. RKV giver voksne uddannelsesøgende mulighed for at kunne få merit for dele af nye uddannelsesforløb og bygger på anerkendelse af deres erhvervskompetencer. I artiklen diskuteres RKV og undersøgelser af dette med inddragelse af Axel Honneths teori om anerkendelse samt sociokulturel læringsteori. RKV fremstår som et vigtigt element i forhold til at skabe motivation for at påbegynde uddannelse for voksne uddannelsessøgende, men det vises samtidig, at der er en række problemstillinger forbundet med praksis af såvel evalueringsmæssig som pædagogik-didaktisk karakter.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.