Spørgeskemaer som redskab til undervisningsevaluering
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n10.71Resumé
Evaluering af gennemført undervisning er en udbredt
praksis i det danske uddannelsessystem. Det
sker oftest ved hjælp af brugerundersøgelser, hvor
man via standardiserede spørgeskemaer indsamler
elevers, kursisters eller studerendes vurderinger af
undervisningen. Besvarelserne bliver bearbejdet
statistisk, og resultaterne formidles til underviserne,
til ledelsen og ofte også til omverdenen. Der
er god grund til at evaluere undervisning; men det
sker alt for ofte med rutinemæssig brug af allerede
foreliggende standardiserede spørgeskemaer. Hvis
undervisningsevaluering skal sikre kvalitet og
udvikling, er det vigtigt, at man overvejer, hvilken
viden der efterspørges, hvilke aktører den skal
formidles til, hvordan spørgeskemaer skal konstrueres,
og hvordan det indsamlede materiale skal
analyseres og formidles. I artiklen søger vi at belyse
og give retningslinjer for dette.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.