Dannelse, kompetence og evaluering

Forfattere

  • Palle Rasmussen Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n24.290

Resumé

At evaluere dannelse forudsætter at man ved, hvad dannelse er. Der ikke så let at vide, for dannelsesbegrebet er diffust og tillægges forskellige betydninger, både i faglitteraturen og i den offentlige debat. To gennemgående tendenser er, at dannelse forbindes med menneskelige kvaliteter som selvstændighed, ansvarlighed alsidig udvikling, bred forståelseshorisont, kritisk sans; og at dannelse ses som det positive modstykke til snævert nytteorienterede fremstillinger af uddannelsernes målretning mod f.eks. arbejdsmarked og konkurrenceevne. I det følgende beskriver jeg kort dannelsestraditionen inden for pædagogik og peger på nogle problemer i den måde, hvorpå traditionen har præget uddannelsernes praksis. Der efter diskuterer jeg forholdet mellem dannelse og læringsmål og peger på både vanskeligheder og muligheder for at evaluere dannelse og kompetence.  

Forfatterbiografi

Palle Rasmussen, Aalborg Universitet

Institut for Læring og Filosofi

Downloads

Publiceret

25-04-2019

Citation/Eksport

Rasmussen, P. (2019). Dannelse, kompetence og evaluering. CEPRA-Striben, (24), 18–25. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n24.290