Skolernes brugere er tilfredse - eller er de?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n06.47Resumé
Brugerundersøgelser bruges i stigende grad af
kommunerne som redskab til at sikre kvaliteten på
folkeskoleområdet. De kan rette sig mod at udvikle
kvalitet, for eksempel gennem dialogorienterede
undersøgelser, men de fleste af dem retter sig mod
at kontrollere, hvor godt serviceydelserne lever op
til fastsatte mål. Det sker som oftest via kvantitative
undersøgelser som for eksempel spørgeskemaundersøgelser
af brugernes holdninger. Artiklen
diskuterer anvendelsen af sådanne brugerundersøgelser
på skoleområdet. Det er rigtigt og vigtigt,
at brugerne høres, men kvantitative brugerundersøgelser
er et problematisk redskab, som er lidet
egnet til at dokumentere brugernes erfaringer og
vurderinger, og som kan bestyrke en snæver forståelse
af brugeres rolle og rettigheder.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2009 Palle Rasmussen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.