Skolernes brugere er tilfredse - eller er de?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n06.47Resumé
Brugerundersøgelser bruges i stigende grad af
kommunerne som redskab til at sikre kvaliteten på
folkeskoleområdet. De kan rette sig mod at udvikle
kvalitet, for eksempel gennem dialogorienterede
undersøgelser, men de fleste af dem retter sig mod
at kontrollere, hvor godt serviceydelserne lever op
til fastsatte mål. Det sker som oftest via kvantitative
undersøgelser som for eksempel spørgeskemaundersøgelser
af brugernes holdninger. Artiklen
diskuterer anvendelsen af sådanne brugerundersøgelser
på skoleområdet. Det er rigtigt og vigtigt,
at brugerne høres, men kvantitative brugerundersøgelser
er et problematisk redskab, som er lidet
egnet til at dokumentere brugernes erfaringer og
vurderinger, og som kan bestyrke en snæver forståelse
af brugeres rolle og rettigheder.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.