De nationale test - mellem performancemåling og pædagogisk evaluering
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n27.426Resumé
De senere års debat om de nationale test har fokuseret på metoderne og kvaliteten i målingerne. I denne artikel fokuserer vi i stedet fokusere på testenes formål. Vi hævder, at de nationale test er blevet tildelt to formål, for det første at måle folkeskolens og de enkelte skolers performance med hensyn til elevernes færdigheder, for det andet at give input til pædagogisk evaluering af elevernes læring. Disse to formål har i lovgivning og debat været flettet sammen på uigennemskuelige måder, som samtidig har været forbundet med interesserne hos forskellige grupper, herunder lærere, skoleledere, kommuner, stat og forskere. I artiklen søger vi at efterspore disse formål i beslutningerne om de nationale test og vurdere opfyldelsen af dem.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.