Bologna processen og vurdering af læring: Taksonomier og didaktisk refleksion
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n09.60Resumé
I Bologna-processen samles fælles intentioner mht.
uddannelse, hvilket implicerer et fælles system for
vurdering af kompetencer i Europa. Den politiske målsætning
om mobilitet både i uddannelsessystemer og
på arbejdsmarkeder kommer på den måde et skridt
videre. Det giver større personlig frihed og aktionsradius
for den enkelte, mens hovedmotivet økonomisk
vækst i en globaliseret verden understøttes. I praksis
betyder det at uddannelser fra grundskole til videregående
uddannelser må justere og generere nye og
anderledes mål og tilsvarende undervisnings- og evalueringsmetoder,
således at de matcher de nyudviklede
nationale kvalifikationsrammer. Artiklen beskæftiger
sig med, hvad Bologna-processen går ud på, og
med, hvad det betyder for anvendelsen af taksonomier,
formulering af læringsmål og didaktiske overvejelser.
Artiklen rejser samtidig spørgsmålet om, hvorvidt
implementeringsprocessen er vigtig, og diskuterer i
den forbindelse, om det er muligt at skabe sådanne
forandringer uden dybdelæring hos de involverede.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2011 Tanja Miller

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.