Prøven i folkeskolens praktisk/ musiske fag håndværk og design

Mulige konstitutive virkninger set i lyset af fagets formål

Forfattere

  • Karen Egedal Andreasen Lektor, AAU
  • Henriette Duch Lektor, VIA University College

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.561

Resumé

I 2018 vedtog danske politikere ”Aftale om styrket praksisfaglighed i folkeskolen”. Aftalen rummede blandt andet krav om en ”prøve i praktisk/musisk valgfag i 8. klasse” på baggrund af ”obligatorisk praktisk-musisk valgfag i 7. og 8. klasse.” Valgfaget og den  dertilhørende prøve blev implementeret med flere begrundelser og formål. Prøven kan dermed ses som et eksempel på, hvad man kunne betegne som en formålsevaluering.
I artiklen analyserer vi designet af denne nye prøve med henblik på mulige konstitutive virkninger, som vi ønsker at diskutere set i lyset af formålene bag initiativet, herunder også i forhold til overgangen til erhvervsuddannelser.
Nøgleord: praksisfaglighed, praktisk-musiske fag, evaluering, konstitutive virkninger, erhvervsuddannelse, ungdomsuddannelse

Downloads

Publiceret

10-04-2025

Citation/Eksport

Andreasen, K. E., & Duch, H. (2025). Prøven i folkeskolens praktisk/ musiske fag håndværk og design: Mulige konstitutive virkninger set i lyset af fagets formål. CEPRA-striben, (34), 30–43. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.561