Prøven i folkeskolens praktisk/ musiske fag håndværk og design
Mulige konstitutive virkninger set i lyset af fagets formål
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.561Resumé
I 2018 vedtog danske politikere ”Aftale om styrket praksisfaglighed i folkeskolen”. Aftalen rummede blandt andet krav om en ”prøve i praktisk/musisk valgfag i 8. klasse” på baggrund af ”obligatorisk praktisk-musisk valgfag i 7. og 8. klasse.” Valgfaget og den dertilhørende prøve blev implementeret med flere begrundelser og formål. Prøven kan dermed ses som et eksempel på, hvad man kunne betegne som en formålsevaluering.
I artiklen analyserer vi designet af denne nye prøve med henblik på mulige konstitutive virkninger, som vi ønsker at diskutere set i lyset af formålene bag initiativet, herunder også i forhold til overgangen til erhvervsuddannelser.
Nøgleord: praksisfaglighed, praktisk-musiske fag, evaluering, konstitutive virkninger, erhvervsuddannelse, ungdomsuddannelse
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Karen Egedal Andreasen, Henriette Duch

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.