Konstitutive virkninger af evalueringspraksis på erhvervsskolernes grundforløb
– belyst gennem elevers refleksioner i forbindelse med nødundervisningen under covid-19
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.455Resumé
Evalueringer på uddannelser har en betydelig
konstitutiv virkning. De indvirker på de måder,
som vi er tilbøjelige til at handle på og tænke om
os selv og vores omverden. De indgår desuden i
hverdagen på uddannelser, ofte uden at vi tænker
meget over deres betydninger, medmindre der,
som ved forårets overgang til nødundervisning
på erhvervsuddannelserne, sker et brud i denne
hverdag. I artiklen undersøges evalueringernes
konstitutive virkning under covid-19 med afsæt
i interviews med elever på grundforløbet på en
erhvervsuddannelse, og afslutningsvis drøftes
dettes betydning i processer for in- og eksklusion.
Nøgleord: evaluering, konstitutiv virkning,
nødundervisning, erhvervsskoler, covid-19
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.