Erhvervsskolelærere til eksamen
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n21.167Nøgleord:
eksamen, Bourdieu, erhvervsskolelærereResumé
Eksamen spiller en væsentlig rolle i erhvervsskolelæreres pædagogikum ligesom i uddannelsessystemet generelt, men en anden rolle, da karakterer ikke nødvendigvis skal anvendes som adgang til andre uddannelser. Eksamen kan i stedet ses i lyset af social mobilitet og livslang læring. Fra 2010 er der seks teoretiske eksaminer mod tidligere én, hvorfor man kan tale om en stigende akademisering. Med udgangspunkt i fokusgruppeinterviews analyseres ud fra Bourdieus teorier, hvorledes de studerende lærere oplever eksamen. De studerende har forskellige forudsætninger for at afkode, hvad eksamen går ud på, og karakterer spiller en forskellig rolle for dem. Artiklen peger afslutningsvis på mulige betydninger i forhold til den enkelte lærer og erhvervsskolers udvikling.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2016 Henriette Duch

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.