På grænsen mellem uddannelse og arbejdsplads - om vurdering og inklusion af eksamensopgaver

Forfattere

  • Henriette Duch

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n27.415

Resumé

Eksamensopgaver i voksenuddannelser kan indgå i en afsluttende vurdering, som er afgørende for adgang til beskæftigelse. Dette er tilfældet med en pædagogisk diplomuddannelse for erhvervsskolelærere. En vurdering fra denne uddannelse kan dog møde andre vurderingskriterier, når uddannelsen skal anvendes på en arbejdsplads. Her kan kollegers og lederes vurdering være medvirkende til, om en lærer oplever, at hans/hendes arbejde med opgaven inkluderes på erhvervsskolen. På baggrund af tre cases fra erhvervsskoler analyseres eksamensopgaver som et grænseobjekt. Begrebet hentes fra Yrjö Engeströms teori om grænsekrydsning, og dette kombineres med Chris Argyris’ teori om organisatorisk læring.

Downloads

Publiceret

2021-04-22

Citation/Eksport

Duch, H. (2021). På grænsen mellem uddannelse og arbejdsplads - om vurdering og inklusion af eksamensopgaver. CEPRA-Striben, (27), 62–71. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n27.415