Fra klasseundervisning til gruppearbejde og tilbage igen

Forfattere

  • Henriette Duch VIA University College Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n23.266

Resumé

Voksne på diplomuddannelser skifter læringskontekst fra arbejdsplads til undervisning, men artiklen omhandler, at også inden voksenundervisning findes forskellige læringskontekster så som klasseundervisning og gruppearbejde. På diplomuddannelser indgår en arbejdsform som gruppearbejde i pædagogikken, og bag dette kan findes forskellige vurderingskriterier. På baggrund af observationer viser det sig, at både i gruppedannelse og i gruppearbejde kan studerende agere som om, de har forskellige forståelser af de vurderingskriterier, som ligger bag. Med udgangspunkt i Bernsteins begreber synlig og usynlig pædagogik analyseres situationer, hvor de studerende skal danne gruppe, hvor de arbejder i grupper, og hvor de vender tilbage til klasseundervisning.

Forfatterbiografi

Henriette Duch, VIA University College Aalborg Universitet

Lektor og ph.d. studerende

Downloads

Publiceret

2018-09-28

Citation/Eksport

Duch, H. (2018). Fra klasseundervisning til gruppearbejde og tilbage igen. CEPRA-Striben, (23), 44–53. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n23.266