Fra klasseundervisning til gruppearbejde og tilbage igen

  • Henriette Duch VIA University College Aalborg Universitet

Resumé

Voksne på diplomuddannelser skifter læringskontekst fra arbejdsplads til undervisning, men artiklen omhandler, at også inden voksenundervisning findes forskellige læringskontekster så som klasseundervisning og gruppearbejde. På diplomuddannelser indgår en arbejdsform som gruppearbejde i pædagogikken, og bag dette kan findes forskellige vurderingskriterier. På baggrund af observationer viser det sig, at både i gruppedannelse og i gruppearbejde kan studerende agere som om, de har forskellige forståelser af de vurderingskriterier, som ligger bag. Med udgangspunkt i Bernsteins begreber synlig og usynlig pædagogik analyseres situationer, hvor de studerende skal danne gruppe, hvor de arbejder i grupper, og hvor de vender tilbage til klasseundervisning.

Forfatterbiografi

Henriette Duch, VIA University College Aalborg Universitet
Lektor og ph.d. studerende
Publiceret
2018-09-28
Citation/Eksport
Duch, H. (2018). Fra klasseundervisning til gruppearbejde og tilbage igen. CEPRA-Striben, (23), 44-53. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n23.266