Så fik jeg den der diagnose – om betydningen af at få en ADHD diagnose på kanten af ungdomslivet
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n22.245Nøgleord:
ADHD, diagnostisk udredning, forvaltning af praksis, selvforståelseResumé
Artiklen beskæftiger sig med hvordan unges selvforståelse kan udvikle sig i forbindelse med at blive psykiatrisk diagnosticeret i en tidlig alder. Flere og flere unge får psykiatriske diagnoser og artiklen diskuterer validiteten af de undersøgelsesmetoder der anvendes i praksis. Artiklen sætter skarpt på magtforhold i feltet gennem to cases, hvor personlige narrativer om at være en del af ”systemet” sættes i relation til undersøgelsesmetoder per se og til hvordan oplevelse af selve undersøgelsens udførelse har betydning for de unges selvopfattelse og egne vurderinger af fremtidsmuligheder. Resultater trækker mindelser fra problemstillinger beskrevet i ”Gøgereden” - så det diskuteres om det er muligt at genudredning kan åbne for nye forståelser.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.