Bologna processen og vurdering af læring: Taksonomier og didaktisk refleksion
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n09.60Resumé
I Bologna-processen samles fælles intentioner mht.
uddannelse, hvilket implicerer et fælles system for
vurdering af kompetencer i Europa. Den politiske målsætning
om mobilitet både i uddannelsessystemer og
på arbejdsmarkeder kommer på den måde et skridt
videre. Det giver større personlig frihed og aktionsradius
for den enkelte, mens hovedmotivet økonomisk
vækst i en globaliseret verden understøttes. I praksis
betyder det at uddannelser fra grundskole til videregående
uddannelser må justere og generere nye og
anderledes mål og tilsvarende undervisnings- og evalueringsmetoder,
således at de matcher de nyudviklede
nationale kvalifikationsrammer. Artiklen beskæftiger
sig med, hvad Bologna-processen går ud på, og
med, hvad det betyder for anvendelsen af taksonomier,
formulering af læringsmål og didaktiske overvejelser.
Artiklen rejser samtidig spørgsmålet om, hvorvidt
implementeringsprocessen er vigtig, og diskuterer i
den forbindelse, om det er muligt at skabe sådanne
forandringer uden dybdelæring hos de involverede.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.