Elevfeedback som læringsfremmende undervisningsaktivitet i danskfaget i udskolingen
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.105Resumé
Feedback er ifølge nyere forskning et at de tiltag,
der har allerstørst virkning på elevers læringsudbytte,
hvilket har betydet øget fokus på feedback
i praksis. Gensidig elevfeedback bidrager til at øge
mængden af feedback, men der er også udfordringer
forbundet med denne form for feedback. Disse udfordringer
er afsæt for et aktionsforskningsstudie,
hvor det undersøges, hvordan gensidig elevfeedback
kan inddrages og kvalificeres i 7. klasseelevers
arbejde med oplæsning i faget dansk i
den danske folkeskole. Artiklen præsenterer og
diskuterer en anvendelig metode til undersøgelse
af problemstillingen, opstiller en teoretisk ramme
for undersøgelsen og beskriver undersøgelsesdesignet.
På dette grundlag genereres og analyseres
data. Afslutningsvis diskuteres analysens fund i et
didaktisk og læringsteoretisk perspektiv og nogle
mulige konklusioner bliver draget.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.