Elevfeedback som læringsfremmende undervisningsaktivitet i danskfaget i udskolingen

Forfattere

  • Vibeke Christensen
  • Søren Pjengaard

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.105

Resumé

Feedback er ifølge nyere forskning et at de tiltag,
der har allerstørst virkning på elevers læringsudbytte,
hvilket har betydet øget fokus på feedback
i praksis. Gensidig elevfeedback bidrager til at øge
mængden af feedback, men der er også udfordringer
forbundet med denne form for feedback. Disse udfordringer
er afsæt for et aktionsforskningsstudie,
hvor det undersøges, hvordan gensidig elevfeedback
kan inddrages og kvalificeres i 7. klasseelevers
arbejde med oplæsning i faget dansk i
den danske folkeskole. Artiklen præsenterer og
diskuterer en anvendelig metode til undersøgelse
af problemstillingen, opstiller en teoretisk ramme
for undersøgelsen og beskriver undersøgelsesdesignet.
På dette grundlag genereres og analyseres
data. Afslutningsvis diskuteres analysens fund i et
didaktisk og læringsteoretisk perspektiv og nogle
mulige konklusioner bliver draget.

Downloads

Publiceret

01-04-2013

Citation/Eksport

Christensen, V., & Pjengaard, S. (2013). Elevfeedback som læringsfremmende undervisningsaktivitet i danskfaget i udskolingen. CEPRA-Striben, (14), 30–43. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.105

Nummer

Sektion

Artikler