Læring & sprog i danskfaget

Forfattere

  • Vibeke Christensen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n08.158

Resumé

Ifølge formålet for faget dansk i folkeskolen skal undervisningen bl.a. udvikle elevernes indsigt i sprog. Sproget er dermed målet for en del af danskundervisningen. Men sproget er også et middel for læring, idet
der i sproget er udtrykt en kulturel viden. Endvidere kan eleven gennem brug af sprog opnå nye indsigter. I danskundervisningen vil sproget således fungere både som produkt og proces, fordi eleverne skal tilegne sig et sprog – produktet – men denne tilegnelse – processen – foregår i netop sproget. Det er en udfordring for læreren at fastholde begge perspektiver i den konkrete danskundervisning. I denne artikel forsøges dette dobbeltblik beskrevet i forhold til et konkret gennemført undervisningsforløb i en 7. klasse. Artiklen indledes med en kortfattet sammentænkning af Vygotskys læringsteori med dele af Hallidays funktionelle sprogsyn. Herefter beskrives og analyseres et konkret undervisningsforløb ud fra de præsenterede begreber.

Downloads

Publiceret

01-02-2010

Citation/Eksport

Christensen, V. (2010). Læring & sprog i danskfaget. CEPRA-Striben, (08), 16–22. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n08.158