Refleksiv praksislæring i relation til den klassiske læringspsykologi: Del I
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n20.204Resumé
Formålet med denne og de efterfølgende to artiklerer at placere UCN’s læringstilgang, Refleksiv praksislæring,
i sammenhæng med de klassiske læringspsykologiske
teorier. Udgangspunktet er, at ingen
nøjagtig ved, hvad der sker socialt, psykologisk,
fysiologisk og adfærdsmæssigt, når læring finder
sted. Mange vil derfor i lighed med undertegnede
advare imod at reducere læring til teknik, metodik,
en bestemt logik og tilhørende evidensresultater.
At beskæftige sig med, hvad, hvordan og hvorfor
mennesker lærer, kalder på ydmyghed, forsigtighed
og en villighed til at lade sig konfrontere med det
videnskabelige paradoks. Grundantagelsen bag
Refleksiv praksislæring er, at det er refleksivt muligt
at skelne mellem forskellige læringsteoretiske
optikker uden at adskillige og afkoble dem helt fra
hinanden, men snarere anvende optikkerne integrativt
og pluralistisk og derigennem lære sammen,
i og af praksis. Artiklerne kan læses hver for sig,
men det største udbytte af læsningen kommer
ved at læse og bearbejde de tre artikler som et
sammenhængende hele.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.