Refleksiv praksislæring i relation til den klassiske læringspsykologi: Del I
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n20.204Resumé
Formålet med denne og de efterfølgende to artiklerer at placere UCN’s læringstilgang, Refleksiv praksislæring,
i sammenhæng med de klassiske læringspsykologiske
teorier. Udgangspunktet er, at ingen
nøjagtig ved, hvad der sker socialt, psykologisk,
fysiologisk og adfærdsmæssigt, når læring finder
sted. Mange vil derfor i lighed med undertegnede
advare imod at reducere læring til teknik, metodik,
en bestemt logik og tilhørende evidensresultater.
At beskæftige sig med, hvad, hvordan og hvorfor
mennesker lærer, kalder på ydmyghed, forsigtighed
og en villighed til at lade sig konfrontere med det
videnskabelige paradoks. Grundantagelsen bag
Refleksiv praksislæring er, at det er refleksivt muligt
at skelne mellem forskellige læringsteoretiske
optikker uden at adskillige og afkoble dem helt fra
hinanden, men snarere anvende optikkerne integrativt
og pluralistisk og derigennem lære sammen,
i og af praksis. Artiklerne kan læses hver for sig,
men det største udbytte af læsningen kommer
ved at læse og bearbejde de tre artikler som et
sammenhængende hele.
Downloads
Publiceret
08-06-2016
Citation/Eksport
Pjengaard, S. (2016). Refleksiv praksislæring i relation til den klassiske læringspsykologi: Del I. CEPRA-striben, (20), 10–17. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n20.204
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Copyright (c) 2016 Søren Pjengaard

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.