Sproget sprudler og spræller i tårnet
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n08.159Resumé
Denne artikel demonstrerer værdien af et tæt
samarbejde mellem en folkeskole (Vestbjerg
skole, folkeskolelærer Anne Skrubbeltrang)
og læreruddannelsen i Aalborg (undertegnede
bachelorvejleder Søren Pjengaard) gennem en
engageret, vidende og kompetent bachelorstuderende,
Karin Keller Larsen. Karin undersøger
igennem sit bachelorprojekt
de bagvedliggende lærings- og sprogfilosofiske
implikationer ved brugen den australske genrepædagogik i praktikken
på Vestbjerg Skole i en 8. klasse i skoleåret 2008-
2009. Artiklen henter således empirien dels fra
Karins bachelorprojekt dels fra nogle udvalgte
videooptagelser af undervisningen i 8. klasse.
I artiklens egen sproglige fremstilling
springer vi ind og ud af hhv. det børnelitterære fiktionsunivers og
den konkrete skolevirkelighed på Vestbjerg Skole,
der igen krydres af en teoretisk tone: Eleverne skal
opleve, at sproget sprudler og spræller, når tårnet af
betydning bliver bygget i fællesskab.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.