Sproget sprudler og spræller i tårnet

Forfattere

  • Søren Pjengaard

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n08.159

Resumé

Denne artikel demonstrerer værdien af et tæt
samarbejde mellem en folkeskole (Vestbjerg
skole, folkeskolelærer Anne Skrubbeltrang)
og læreruddannelsen i Aalborg (undertegnede
bachelorvejleder Søren Pjengaard) gennem en
engageret, vidende og kompetent bachelorstuderende,
Karin Keller Larsen. Karin undersøger
igennem sit bachelorprojekt
de bagvedliggende lærings- og sprogfilosofiske
implikationer ved brugen den australske genrepædagogik i praktikken
på Vestbjerg Skole i en 8. klasse i skoleåret 2008-
2009. Artiklen henter således empirien dels fra
Karins bachelorprojekt dels fra nogle udvalgte
videooptagelser af undervisningen i 8. klasse.
I artiklens egen sproglige fremstilling
springer vi ind og ud af hhv. det børnelitterære fiktionsunivers og
den konkrete skolevirkelighed på Vestbjerg Skole,
der igen krydres af en teoretisk tone: Eleverne skal
opleve, at sproget sprudler og spræller, når tårnet af
betydning bliver bygget i fællesskab.

Downloads

Publiceret

01-02-2010

Citation/Eksport

Pjengaard, S. (2010). Sproget sprudler og spræller i tårnet. CEPRA-Striben, (08), 23–33. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n08.159