Sproget sprudler og spræller i tårnet
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n08.159Resumé
Denne artikel demonstrerer værdien af et tæt
samarbejde mellem en folkeskole (Vestbjerg
skole, folkeskolelærer Anne Skrubbeltrang)
og læreruddannelsen i Aalborg (undertegnede
bachelorvejleder Søren Pjengaard) gennem en
engageret, vidende og kompetent bachelorstuderende,
Karin Keller Larsen. Karin undersøger
igennem sit bachelorprojekt
de bagvedliggende lærings- og sprogfilosofiske
implikationer ved brugen den australske genrepædagogik i praktikken
på Vestbjerg Skole i en 8. klasse i skoleåret 2008-
2009. Artiklen henter således empirien dels fra
Karins bachelorprojekt dels fra nogle udvalgte
videooptagelser af undervisningen i 8. klasse.
I artiklens egen sproglige fremstilling
springer vi ind og ud af hhv. det børnelitterære fiktionsunivers og
den konkrete skolevirkelighed på Vestbjerg Skole,
der igen krydres af en teoretisk tone: Eleverne skal
opleve, at sproget sprudler og spræller, når tårnet af
betydning bliver bygget i fællesskab.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2010 Søren Pjengaard

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.