Læringsstrategier og strategisk undervisning

Forfattere

  • Thomas Kjærgaard UCN læreruddannelsen
  • Niels Bech Lukassen UCN Act2learn

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n26.352

Resumé

Artiklen retter fokus mod begrebet læringsstrategier i en udannelseskontekst og præsenterer udvalgte resultater fra en mixed method undersøgelse - eksemplificeret ved folkeskolens 8. klasser samt førsteårslærerstuderende. Undersøgelsen gennemføres med afsæt i en forståelsesramme afkritisk realisme - og bygger på veletablerede pædagogisk psykologiske skalaer til at identificere varierende former for læringsstrategier. Undersøgelsen er en pilotundersøgelse og der præsenteres bivariate analyseresultater - rettet mod køn - der peger på, at piger/kvinder i højere grad end drenge/mænd er selvregulerede, men at dette ofte sker på bekostning af pigernes/kvinders trivsel på uddannelsen.

Downloads

Publiceret

28-09-2020

Citation/Eksport

Kjærgaard, T., & Lukassen, N. B. (2020). Læringsstrategier og strategisk undervisning. CEPRA-Striben, (26), 54–65. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n26.352