Læringsstrategier og strategisk undervisning
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n26.352Resumé
Artiklen retter fokus mod begrebet læringsstrategier i en udannelseskontekst og præsenterer udvalgte resultater fra en mixed method undersøgelse - eksemplificeret ved folkeskolens 8. klasser samt førsteårslærerstuderende. Undersøgelsen gennemføres med afsæt i en forståelsesramme afkritisk realisme - og bygger på veletablerede pædagogisk psykologiske skalaer til at identificere varierende former for læringsstrategier. Undersøgelsen er en pilotundersøgelse og der præsenteres bivariate analyseresultater - rettet mod køn - der peger på, at piger/kvinder i højere grad end drenge/mænd er selvregulerede, men at dette ofte sker på bekostning af pigernes/kvinders trivsel på uddannelsen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2020 Thomas Kjærgaard, Niels Bech Lukassen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.