Formativ feedback af skriftlighed

Forfattere

  • Preben Olund Kirkegaard UCN

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n29.474

Resumé

I læseplanerne for grundskolen er det fastlagt, at eleverne skal lære at skrive faglige tekster. Dermed aktualiseres behovet for viden om, hvordan der kan arbejdes med formativ feedback som et redskab i udviklingen af elevernes skrivefærdigheder i alle skolens fag. I artiklen præsenteres først nogle studier, der har haft betydning for udvikling af den internationale responsforskning. I forlængelse heraf fremlægges indsigter i synet på rettelser af fejl i skriftlighed. Efterfølgende fremstilles en nyere forståelse af formativ feedback. En nyere forståelse af formativ dialogisk feedback indbefatter en dialogisk forståelse, gennem hvilken eleverne aktivt og over tid medinddrages. Dette omtales som responsiv pædagogik. Hensigten med responsiv pædagogik er, at eleverne kommer til at forstå og samarbejde om feedback. Artiklen afsluttes med tre vejledende anbefalinger til, hvordan læreren kan anvende responsiv pædagogik i forbindelse med elevernes skriftlige arbejde.

Nøgleord: responsforskning, fejlretning, formativ feedback, responsiv pædagogik

Downloads

Publiceret

24-03-2022

Citation/Eksport

Kirkegaard, P. O. (2022). Formativ feedback af skriftlighed. CEPRA-Striben, (29), 64–71. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n29.474