Den æstetiske dannelse og formativ vurdering
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n24.319Resumé
Artiklen tager udgangspunkt i en pædagogisk filosofisk udforskning af æstetikkens dannelsespotentiale gennem et litteraturstudie. Udgangspunktet er, at dette syn på dannelse ikke alene knytter an til elevernes forhold til sig selv; men også til deres forhold til omverdenen og det sociale fællesskab. Det diskuteres, hvordan æstetisk aktivitet kræver strategier i anvendelse af formative vurdering gennem en model for æstetisk basiskompetence. Denne model er funderet i pædagogisk filosofi. Modellen har fire sammenhængende felter: Skabe, udøve, opleve og vurdere. At skabe sætter fokus på elevernes evne til at formgive i forskellige sammenhænge. At udøve drejer sig om æstetisk praksis, hvor eleverne øver sig i at formidle en æstetisk idé. At skabe og udøve er centralt for kunstdidaktikken. At opleve og vurdere er centralt for udvikling af et kognitivt perspektiv. Refleksion over disse fire sammenhængende felter antages at kunne udvikles gennem anvendelsen af løbende formativ vurdering. Den æstetiske dannelse og den æstetiske basiskompetence handler derfor om deltagelse og kommunikation i praksis. Den æstetiske basiskompetence kan fremmes gennem formativ vurdering – er antagelsen i denne artikel.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.