Specialpædagogisk professionsviden
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n05.37Resumé
Artiklen introducerer til, hvordan refleksion kan
anvendes som specialpædagogisk professionsviden
med hensyn til løbende intern evaluering og
kommunikativ tilbagemelding. Professionsviden er
at kunne iagttage egne fortolkninger af dialogerne
med eleverne om mål i undervisningen gennem
anvendelse af professionsrettet refleksionsteori.
Det kræver indsigt i refleksion og de vanskeligheder,
der er forbundet hermed. Det kræver viden om,
hvad der kendetegner en uddannelsesrelation. En
uddannelsesrelation betyder, at alle elever besidder
et refleksionspotentiale. Når uddannelsesrelationen
træder frem forbindes specialpædagogik med
læring, undervisning og forandring; men med den
pointe, at det angår mennesker præget af forskellige
funktionsnedsættelser eller generelle indlæringsvanskeligheder.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.