Specialpædagogisk professionsviden
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n05.37Resumé
Artiklen introducerer til, hvordan refleksion kan
anvendes som specialpædagogisk professionsviden
med hensyn til løbende intern evaluering og
kommunikativ tilbagemelding. Professionsviden er
at kunne iagttage egne fortolkninger af dialogerne
med eleverne om mål i undervisningen gennem
anvendelse af professionsrettet refleksionsteori.
Det kræver indsigt i refleksion og de vanskeligheder,
der er forbundet hermed. Det kræver viden om,
hvad der kendetegner en uddannelsesrelation. En
uddannelsesrelation betyder, at alle elever besidder
et refleksionspotentiale. Når uddannelsesrelationen
træder frem forbindes specialpædagogik med
læring, undervisning og forandring; men med den
pointe, at det angår mennesker præget af forskellige
funktionsnedsættelser eller generelle indlæringsvanskeligheder.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2009 Preben Olund Kirkegaard

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.