Specialpædagogisk professionsviden

Forfattere

  • Preben Olund Kirkegaard

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n05.37

Resumé

Artiklen introducerer til, hvordan refleksion kan
anvendes som specialpædagogisk professionsviden
med hensyn til løbende intern evaluering og
kommunikativ tilbagemelding. Professionsviden er
at kunne iagttage egne fortolkninger af dialogerne
med eleverne om mål i undervisningen gennem
anvendelse af professionsrettet refleksionsteori.
Det kræver indsigt i refleksion og de vanskeligheder,
der er forbundet hermed. Det kræver viden om,
hvad der kendetegner en uddannelsesrelation. En
uddannelsesrelation betyder, at alle elever besidder
et refleksionspotentiale. Når uddannelsesrelationen
træder frem forbindes specialpædagogik med
læring, undervisning og forandring; men med den
pointe, at det angår mennesker præget af forskellige
funktionsnedsættelser eller generelle indlæringsvanskeligheder.

Downloads

Publiceret

01-05-2009

Citation/Eksport

Kirkegaard, P. O. (2009). Specialpædagogisk professionsviden. CEPRA-Striben, (05), 18–27. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n05.37