Refleksion i professionsuddannelserne
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n20.199Resumé
Formålet med denne artikel er at undersøge, hvilkenbetydning refleksion har for en professionsuddannelse,
for herefter at diskutere, hvilken konsekvens denne
viden kan have, når man skal pege på, hvordan det
er muligt at arbejde med refleksionsprocesser som
Refleksiv praksislæring i professionsuddannelserne.
Selvom refleksionsbegrebet ofte anvendes i uddannelserne,
er der ikke klarhed over, hvad begrebet repræsenterer
som fagligt begreb. Artiklen begynder med en
redegørelse for refleksion som begreb og fænomen og
følges op af en beskrivelse af, hvordan refleksion har
været anvendt i professionsuddannelserne internationalt.
Artiklen afsluttes med, hvordan professionsuddannelser
kan profitere af refleksion. Artiklen
begynder dog med at præciserer, hvad der forstås ved
en profession, og beskriver de permanente udfordringer,
der knytter sig til professionernes uddannelse.
Downloads
Publiceret
08-06-2016
Citation/Eksport
Kirkegaard, P. O. (2016). Refleksion i professionsuddannelserne. CEPRA-striben, (20), 80–87. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n20.199
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Copyright (c) 2016 Preben Olund Kirkegaard

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.