• Universitarium
    Nr. 5 (2019)

    Universitarium - eksperimenterende læringsformer indenfor naturvidenskab

    I Aalborg har Aalborg Universitet og Professionshøjskolen UCN i en del år samarbejdet om det såkaldte Universitarium, der hvert år i sommerhalvåret ”popper” op i Aalborg City, og hvor børn og barnlige sjæle på forskellig vis vil kunne opleve og eksperimentere med naturvidenskab i forskellige kontekster. Der er hvert år et tema for Universitarium, og i 2019 er temaet: ”Energi – til det hele!”
    Tre af artiklerne i dette nummer går ind i UCN’s rolle i forhold til Universitarium.
    Den fjerde og sidste artikel, ”Kan man spise en by, eller kan man lære en by at spise?” falder på en måde lidt uden for temaet om Universitarium og så alligevel ikke: De fire forfattere præsenterer en vision om et fysisk sted – et Gastronarium – i forbindelse med udviklingen af den gamle spritfabrik i Aalborg.

    Se hele nummeret i Ipaper

  • Opsøgende socialt arbejde Opsøgende socialt arbejde
    Nr. 4 (2018)

    Dette temanummer af UCN Perspektiv præsenterer i fire artikler resultater af FoU-projekter (projekter, som er gennemført af forskningsenheden Forskning og undervisning, UCN) om opsøgende arbejde i velfærdsprofessionerne.

    Temanummeret er relevant, i og med at velfærdsopgaver inden for pædagogik og sundhed/sygepleje i disse år genfortolkes og søges løst på nye måder. Sagen er, at de traditionelle måder at tænke velfærdsydelser på ikke i tilstrækkeligt stort omfang lykkes med at bringe de borgere, der har hjælp behov, videre med deres udfordringer. Det allerstørste problem er faktisk, at de borgere, der har allermest brug for støtte og hjælp, ikke modtager den. Det kan skyldes, at de ikke ved, at en given velfærdsydelse findes, eller at den er eller forekommer dem opnåelig. Denne uvidenhed kalder vi mangel på ’health literacy’ eller på ’social literacy’, hvilket betyder, at der er strukturelle uligheder i forhold til at opsøge og bruge velfærdsydelser. Borgeren kan også have udviklet en modstand mod systemerne og have mistet tilliden til, at samfundet vil borgeren  noget godt. Uanset hvilke årsager der er til, at ikke alle velfærdsydelser når ud til marginaliserede borgere, er der brug for nytænkning og nye paradigmer.

    Se hele nummeret i Ipaper

  • Udeskole
    Nr. 3 (2018)

    Nye undervisnings- og læringsformer i skoleregi

    Projekt udeskole er et 5-årigt projekt, der har til opgave at opbygge et stærkt
    miljø omkring udeskole i Nordjylland.
    Projektet er et tværinstitutionelt forskningsbaseret udviklingsprojekt på UCN’s Lærer- og Pædagoguddannelser, samt i eftervidereuddannelsen. 
    Derudover er der etableret samarbejder med skoleforvaltninger og skoler i hele Nordjylland, der ønsker at arbejde med udeskole.

    Læs mere om projektet i dette nummer af UCN Perspektiv, på ucn.dk og se videoerne til artiklerne "Brøkerne er usynlige udenfor" og "Lærer og pædagogsamarbejdet i udeskole".

     

    Brøkerne er usynlige udenfor   Lærer og pædagogsamarbejdet i udeskole

     brøk_lille.png           skørping_lille.png

    Se hele nummeret i Ipaper

  • Finans forside Finans
    Nr. 2 (2017)

    Dette temanummer af UCN Perspektiv handler om
    Forsknings- og Udviklingsaktiviteterne hos de finansielle uddannelser
    (finansøkonom, finansbachelor og financial controller). 

     

     

     

     

     

    Se hele nummeret i Ipaper

  • Pædagogik og æstetik Pædagogik og æstetik
    Nr. 1 (2017)

    Dette temanummer af UCN Perspektiv sætter fokus på den æstetiske dimensions betydning i det pædagogiske arbejde. Det sker gennem en række artikler, der med hver sin unikke vinkel belyser den nyeste viden om og konkrete erfaringer med at arbejde æstetisk i det pædagogiske felt.

     

      

     

     

     

    Se hele nummeret i Ipaper