Nr. 17 (2025): Forskning i læreruddannelse og profession
Hvordan styrker vi koblingen mellem teori og praksis i læreruddannelsen?
Dette spørgsmål danner omdrejningspunktet for nærværende udgave af UCN Perspektiv, hvor fem forskningsartikler fra læreruddannelsen ved UCN belyser centrale aspekter af professionsudvikling, undervisningskvalitet og overgangen fra studie til professionel praksis.
Hvordan styrker vi koblingen mellem teori og praksis i læreruddannelsen?
Dette spørgsmål er ikke blot et tilbagevendende tema i forskningen, men et helt centralt anliggende i den aktuelle udvikling af læreruddannelsen – og i de fremtidsperspektiver, som lærerprofession står over for. I en tid, hvor lærergerningen bliver stadig mere kompleks, og hvor grundskolen forventes at løse flere og flere samfundsopgaver, er det afgørende, at læreruddannelsen formår at forene solid forskningsviden med et stærkt professionelt praksisberedskab. Netop derfor er forskningsartiklerne i denne udgave af UCN Perspektiv så væsentlige.