Kvalitet i undervisning
Et scoping review af QUINT-projektet. Kvalitet i undervisningen i de nordiske lande.
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.610Resumé
I dette scoping review kortlægges eksisterende forskning i Quality in Nordic Teaching (QUINT). I artiklen afdækkes anvendelsen af QUINT inden for fire centrale didaktiske temaer: instruktion og formidling, kognitiv aktivering, selvrefleksion samt korrektion og vurdering. De valgte temaer afspejler vigtige didaktiske dimensioner og anvendes i forskningssammenhæng som kendetegn for undervisningskvalitet. I artiklen fremlægges en teoretisk baggrund for og status over den eksisterende viden om undervisningskvalitet. Konklusion er:
1) Virkningen af formidling og instruktion er stærkere, end det tidligere har været antaget.
2) Kognitiv aktivering af de lærende er afgørende for tilegnelsen af indholdet.
3) Deltagelsen i og kvaliteten af dialogerne på et hold er centralt for faglighed.
4) Et støttende klima er kendetegnende ved løbende konstruktiv feedback, en positiv tilgang til misforståelser og en omsorgsfuld underviseradfærd.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
”Forfattere bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfattere kan frit uploade en version af sin artikel andetsteds (parallelpublicering), men med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.”