Kvalitet i undervisning

Et scoping review af QUINT-projektet. Kvalitet i undervisningen i de nordiske lande.

Forfattere

  • Preben Olund Kirkegaard, ph.d., docent og forskningsleder UCN, læreruddannelsen
  • Josefine Fuglsang, cand.mag.

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.610

Resumé

I dette scoping review kortlægges eksisterende forskning i Quality in Nordic Teaching (QUINT). I artiklen afdækkes anvendelsen af QUINT inden for fire centrale didaktiske temaer: instruktion og formidling, kognitiv aktivering, selvrefleksion samt korrektion og vurdering. De valgte temaer afspejler vigtige didaktiske dimensioner og anvendes i forskningssammenhæng som kendetegn for undervisningskvalitet. I artiklen fremlægges en teoretisk baggrund for og status over den eksisterende viden om undervisningskvalitet. Konklusion er:
1) Virkningen af formidling og instruktion er stærkere, end det tidligere har været antaget.
2) Kognitiv aktivering af de lærende er afgørende for tilegnelsen af indholdet.
3) Deltagelsen i og kvaliteten af dialogerne på et hold er centralt for faglighed.
4) Et støttende klima er kendetegnende ved løbende konstruktiv feedback, en positiv tilgang til misforståelser og en omsorgsfuld underviseradfærd.

Downloads

Publiceret

07-10-2025

Citation/Eksport

Olund Kirkegaard, P., & Fuglsang, J. (2025). Kvalitet i undervisning: Et scoping review af QUINT-projektet. Kvalitet i undervisningen i de nordiske lande. UCN Perspektiv, (17), 18–27. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.610