Styrket lærerstart gennem mentoring

Erfaringer og perspektiver fra en kvalitativ undersøgelse af mentorordningens betydning for nyuddannede læreres professionelle udvikling og fastholdelse

Forfattere

  • Stinne Nygaard Rossing, lektor, cand.mag. i musik og idræt UCN, læreruddannelsen
  • Lasse Riis Jensen, lektor, cand. scient. i biologi UCN, læreruddannelsen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.611

Resumé

Dette studie undersøger, hvordan mentoring kan understøtte nyuddannede læreres overgang fra uddannelse til profession. Med afsæt i et kvalitativt studie af mentorordninger på nordjyske grundskoler analyseres de nyuddannedes udfordringer med, forudsætninger for og udbytter af mentorskabet for mentees og mentorer. Gennem en tematisk analyse af et større fokusgruppeinterview, logbøger fra mentees og små interviews med mentorer og deres mentees identificeres centrale betingelser som frivillighed, tydelig ledelsesopbakning og struktureret rammesætning.
Artiklen viser, at mentees oplever øget undervisningsselvtillid, refleksion og støtte til faglig udvikling, mens mentorer får fornyet nysgerrighed, faglig sparring og refleksion over egen praksis. Desuden peger studiet på mentoringens potentiale for fastholdelse i professionen – både for nye og for erfarne lærere. Artiklen argumenterer for, at mentoring bør forstås som en professionel og gensidig læringsrelation med potentiale til at styrke lærerfaglighed og kollegial kultur, og fremhæver behovet for systematiske ordninger, der understøtter denne overgang.

Downloads

Publiceret

07-10-2025

Citation/Eksport

Nygaard Rossing, S., & Riis Jensen, L. (2025). Styrket lærerstart gennem mentoring: Erfaringer og perspektiver fra en kvalitativ undersøgelse af mentorordningens betydning for nyuddannede læreres professionelle udvikling og fastholdelse. UCN Perspektiv, (17), 28–35. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.611