Simulation i læreruddannelsen

Simulation som en faciliteret proces til udvikling af den professionelle dømmekraft via skole-hjem-samtalen.

Forfattere

  • Anne Gitte Hønge, lektor UCN, læreruddannelsen
  • Dorte Westmark, lektor UCN, læreruddannelsen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.613

Resumé

Denne artikel tager afsæt i et forskningsprojekt om anvendelsen af simulation som pædagogisk metode på læreruddannelsen. Projektet har undersøgt følgende forskningsspørgsmål: Hvordan understøtter simulation som pædagogisk metode lærerstuderendes professionelle dømmekraft, og hvordan implementeres simulation på læreruddannelsen? I denne artikel udfoldes første del af spørgsmålet.
Med udgangspunkt i kvalitative metoder som observation af simulation samt semistrukturerede interviews med seks udvalgte deltagere fra projektet (fire studerende og to undervisere) præsenterer artiklen, hvordan simulation som pædagogisk metode kan understøtte udviklingen af lærerstuderendes professionelle dømmekraft.

Downloads

Publiceret

07-10-2025

Citation/Eksport

Hønge, A. G., & Westmark, D. (2025). Simulation i læreruddannelsen: Simulation som en faciliteret proces til udvikling af den professionelle dømmekraft via skole-hjem-samtalen. UCN Perspektiv, (17), 49–59. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.613