Om tænkning og dialog i det filosofisk tænkende klasserum
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.612Resumé
Denne artikel introducerer, hvordan filosofi med børn i skolen kan kombineres med udvalgte praksisser fra det tænkende klasserum. Med afsæt i udvalgte undervisningspraksisser vedrørende undervisningsindhold, gruppedannelse og fysiske rammer gives der i artiklen et bud på, hvordan de to felter kan kombineres i teori og praksis med henblik på at fremme selvstændig tænkning
og dialog i klasserummet. Kombinationen af de to felter kaldes i artiklen det filosofisk tænkende klasserum.
Artiklen præsenterer det overordnede teoretiske fundament samt en forskningsprotokol for et forskningsprojekt på Professionshøjskolen UCN, hvor næste fase er en empirisk undersøgelse af, hvordan selvstændig tænkning, dialog og deltagelse optræder i det filosofisk tænkende klasserum.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
”Forfattere bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfattere kan frit uploade en version af sin artikel andetsteds (parallelpublicering), men med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.”