Om tænkning og dialog i det filosofisk tænkende klasserum

Forfattere

  • Lisa Rygaard Frost Kristensen, lektor og ph.d. UCN, læreruddannelsen
  • Henrik Madsen, lektor UCN, læreruddannelsen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.612

Resumé

Denne artikel introducerer, hvordan filosofi med børn i skolen kan kombineres med udvalgte praksisser fra det tænkende klasserum. Med afsæt i udvalgte undervisningspraksisser vedrørende undervisningsindhold, gruppedannelse og fysiske rammer gives der i artiklen et bud på, hvordan de to felter kan kombineres i teori og praksis med henblik på at fremme selvstændig tænkning
og dialog i klasserummet. Kombinationen af de to felter kaldes i artiklen det filosofisk tænkende klasserum.
Artiklen præsenterer det overordnede teoretiske fundament samt en forskningsprotokol for et forskningsprojekt på Professionshøjskolen UCN, hvor næste fase er en empirisk undersøgelse af, hvordan selvstændig tænkning, dialog og deltagelse optræder i det filosofisk tænkende klasserum. 

Downloads

Publiceret

07-10-2025

Citation/Eksport

Kristensen, L. R. F., & Madsen, H. (2025). Om tænkning og dialog i det filosofisk tænkende klasserum. UCN Perspektiv, (17), 36–48. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.612