Hvordan kommer lærerstuderende til at handle med deres viden?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.609Resumé
For at viden og kunnen kan omsættes til handling i skolens praksisnære hverdagssituationer, skal de integreres i læreruddannelsen gennem praksisorienterede undervisningsformer. Når viden og færdigheder tilegnes i autentiske undervisningskontekster, øges sandsynligheden for, at de anvendes i den professionelle praksis. Begreberne viden, kunnen og handling er inspireret af Diethelm Wahls teoretiske ramme (2001).
Den undersøgelse, der præsenteres i denne artikel, bygger på et litteraturstudie og en dokumentanalyse af en række internationale videnskabelige publikationer. Samlet set peger disse publikationer på, at praksisnære og anvendelsesorienterede metoder er nødvendige for at synliggøre de udfordringer, lærerstuderende vil møde i deres fremtidige virke som undervisere.
Artiklens formål er at belyse relationen mellem viden, kunnen og handling i lyset af de analyserede publikationer. Konklusionen er, at øvelsesbaserede undervisningsmetoder har potentiale til at styrke de studerendes professionsrettede kompetencer. Dette forudsætter dog en solid teoretisk forankring samt en systematisk refleksion over de praksisbaserede øvelser.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
”Forfattere bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfattere kan frit uploade en version af sin artikel andetsteds (parallelpublicering), men med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.”