Hvordan kommer lærerstuderende til at handle med deres viden?

Forfattere

  • Preben Olund Kirkegaard, ph.d., docent og forskningsleder Læreruddannelsen, UCN
  • Cathrine Studsbjerg Larsen, Cand.mag.

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.609

Resumé

For at viden og kunnen kan omsættes til handling i skolens praksisnære hverdagssituationer, skal de integreres i læreruddannelsen gennem praksisorienterede undervisningsformer. Når viden og færdigheder tilegnes i autentiske undervisningskontekster, øges sandsynligheden for, at de anvendes i den professionelle praksis. Begreberne viden, kunnen og handling er inspireret af Diethelm Wahls teoretiske ramme (2001).
Den undersøgelse, der præsenteres i denne artikel, bygger på et litteraturstudie og en dokumentanalyse af en række internationale videnskabelige publikationer. Samlet set peger disse publikationer på, at praksisnære og anvendelsesorienterede metoder er nødvendige for at synliggøre de udfordringer, lærerstuderende vil møde i deres fremtidige virke som undervisere.
Artiklens formål er at belyse relationen mellem viden, kunnen og handling i lyset af de analyserede publikationer. Konklusionen er, at øvelsesbaserede undervisningsmetoder har potentiale til at styrke de studerendes professionsrettede kompetencer. Dette forudsætter dog en solid teoretisk forankring samt en systematisk refleksion over de praksisbaserede øvelser.

Downloads

Publiceret

07-10-2025

Citation/Eksport

Olund Kirkegaard, P., & Studsbjerg Larsen, C. (2025). Hvordan kommer lærerstuderende til at handle med deres viden?. UCN Perspektiv, (17), 6–17. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n17.609