Formål i folkeskolen
Hvordan evaluerer man dem?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.563Resumé
Hver gang der dannes en ny regering i Danmark, vil der på et eller andet tidspunkt komme en reform af folkeskolen. Den nuværende SMV-regering og den forrige socialdemokratiske regering har været enige om to krav til en reform af folkeskolen: Relevans og udbytte. Det har manifesteret sig som ønsker om forenkling af undervisningens fagmål, et større fokus på fagenes formål samt et ønske om folkeskolens relevans i forhold til et kommende arbejdsmarked. Det betyder et politisk ønske om en kobling af undervisningens og uddannelsens formål. En svær opgave for hvordan måler man en sådan kobling?
Vi foreslår i overensstemmelse med folkeskolens evalueringstraditioner og politikernes ønsker om folkeskolens frisættelse et gensidighedsprincip, hvor forældre og ungdomsuddannelser inddrages i en koblet evaluering af undervisningens og uddannelsen formål. Vi foreslår – i overensstemmelse med folkeskolens formative evalueringstraditioner og politikernes ønsker om folkeskolens frisættelse – et gensidighedsprincip, hvor forældre og ungdomsuddannelser inddrages i en koblet evaluering af undervisningens og uddannelsens formål.
Nøgleord: Formålsevaluering, samfundsresonans, folkeskolelov
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Carsten Bendixen, Jens Christian Jacobsen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.