Formål i folkeskolen
Hvordan evaluerer man dem?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.563Resumé
Hver gang der dannes en ny regering i Danmark, vil der på et eller andet tidspunkt komme en reform af folkeskolen. Den nuværende SMV-regering og den forrige socialdemokratiske regering har været enige om to krav til en reform af folkeskolen: Relevans og udbytte. Det har manifesteret sig som ønsker om forenkling af undervisningens fagmål, et større fokus på fagenes formål samt et ønske om folkeskolens relevans i forhold til et kommende arbejdsmarked. Det betyder et politisk ønske om en kobling af undervisningens og uddannelsens formål. En svær opgave for hvordan måler man en sådan kobling?
Vi foreslår i overensstemmelse med folkeskolens evalueringstraditioner og politikernes ønsker om folkeskolens frisættelse et gensidighedsprincip, hvor forældre og ungdomsuddannelser inddrages i en koblet evaluering af undervisningens og uddannelsen formål. Vi foreslår – i overensstemmelse med folkeskolens formative evalueringstraditioner og politikernes ønsker om folkeskolens frisættelse – et gensidighedsprincip, hvor forældre og ungdomsuddannelser inddrages i en koblet evaluering af undervisningens og uddannelsens formål.
Nøgleord: Formålsevaluering, samfundsresonans, folkeskolelov
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.