Indflydelse og deltagelse gennem virkningsevalueringer
et supplement til Bologna-processens konstitutive virkninger for de videregående uddannelser
Resumé
De videregående uddannelsers konstitution
er overstatslig på regeringsniveau og primært
legalistisk. Tidligere bestemte nationalstatlige
politikker udformningen af deres videregående
uddannelsessystemer og institutioner, men
siden Bologna-processen blev påbegyndt i
1999, har der udviklet sig et overnationalt lag
af regeringsførelse, som har fået stadig større
betydning for samordning og standardisering af
uddannelserne.
I 2005 blev der mellem staterne aftalt opfølgende
kvalitetssikringsprocedurer, herunder
akkrediteringer, der skulle sikre formålet med
samordningen – nemlig markedstilpasning
gennem sammenlignelighed af uddannelserne.
Det vigtigste var at sikre, at denne retning i de
enkelte staters Bologna-proces blev fastholdt.
Ikke hvorvidt og i hvilket omfang studerende og
lærere blev inddraget i denne proces.
Vi belyser, hvordan virkningsevalueringer kan
inddrage uddannelsernes aktører og bygge bro
mellem markedstilpasning og civilsamfundets
værdier som fx deltagelse. Effekten af
virkningsevalueringer ser vi som postkonstitutive
og legitimerende i forhold til deltagerne.
Nøgleord: Soverstatlig styring,
institutionsakkreditering, markedsgørelse, postkonstiution,
virkningsevalueringer, inddragelse,
civilsamfund.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.