Dannelsen, der forsvandt, eller hvorfor kompetencer og dannelse ikke er det samme
en replik
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n25.386Resumé
Artiklen er en replik til professor Palle Rasmussens artikel ” Dannelse, kompetence og evaluering” i CEPRA-striben 24 fra april 2019.hvor han forsøger at give en historisk forklaring på, hvorfor kompetencebegrebet i så høj grad har afløst dannelsesbegrebet i danske uddannelser. Men at kompetencer har afløst dannelsesbegrebet er kun rigtigt for så vidt som dannelse forstås som en helt bestemt type tankegods. Vi læser de samme historiske referencer som Palle Rasmussen, men når især gennem en anden læsning af Wolfgang Klafki til en anden konklusion, nemlig at humanistisk dannelse ikke alene har stor betydning for befolkningen, men at dannelse er forudsætning for at kompetencer kan anvendes af det uddannede menneske.
Nøgleord: Dannelse, kompetencer, uddannelseshistorie, Klafki, didaktik, humanisme
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2019 Hanne Leth Andersen, Jens Christian Jacobsen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.