Meningsskabende undervisningsevaluering i University College
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n06.48Resumé
I august 2007 oprettede undervisningsministeren
otte nye professionshøjskoler for videregående
uddannelser, og fra 1. januar 2008 fusionerede hver
af de otte professionshøjskoler med de daværende
CVU’er/SCVU’er og enkeltstående MVU-institutioner.
Samtidigt kom akkrediteringsbekendtgørelsen
og lov om professionshøjskoler, der påtvinger mere
dokumentation samt et system til kvalitetskontrol
og resultatvurdering (www.retsinformation.dk). Vi
går altså fra at være mindre uddannelsesenheder
med forskellige evalueringskulturer, til at skulle
samarbejde i en stor uddannelseskoncern om såvel
interne som eksterne krav til evaluering. Hvordan
får vi meningsskabende undervisningsevaluering
gennemført under disse vilkår? Kan det lade sig
gøre at udforme en politik for undervisningsevaluering,
der både indfanger meningsfuld viden
for de enkelte uddannelser, medarbejdere og studerende
og samtidig leverer den nødvendige viden i
henhold til akkrediteringsbestemmelserne?
Rapporten ”Menings-skabende undervisningsevaluering”
er resultatet af en teoretisk og empirisk
undersøgelse af undervisningsevaluering i forbindelse
med fusionsprocessen i professionshøjskolen
University College Nordjylland. Undersøgelsens
resultater viser, at det er nødvendigt at tage højde
for de uddannelsesspecifikke evalueringskulturer,
når vi i fremtiden skal matche udfordringerne til de
formelle krav om kvalitetssikring og akkreditering.
For at nå målet er det nødvendigt at skabe en frugtbar
evalueringskultur med fokus på meningsfulde
undervisningsevaluerings procedurer og samarbejdsprocesser.
Denne artikel bygger på rapporten
”Meningsskabende Undervisningsevaluering”,
som kan findes på www.ucn.dk.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2009 Anne Mette Støvring, Susanne Dau, Trine Lolk Haslam

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.