LÆSETEST eller TÆSK?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n01.211Resumé
Gennem analyse af to ofte anvendte prøver SL40 og Læs5 påvises, at materialerne hver især forudsætterforskellig „viden om verden“. Den sproglige udformning af prøverne tager således ikke højde for, hvordan den
fonologisk sikre, men forståelsesmæssigt usikre læser, besvarer prøverne. Dette har betydning for, hvordan
elever med forskellig erfaringsbaggrund, de såkaldte kultursvage elever herunder de tosprogede elever, vil
kunne løse prøverne. Artiklen munder ud i en række forslag til vurdering af læseprøver.
Downloads
Publiceret
01-02-2008
Citation/Eksport
Beermann, H., & Corfitsen, M. (2008). LÆSETEST eller TÆSK?. CEPRA-striben, (01), 44–51. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n01.211
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Copyright (c) 2008 Hanne Beermann, Marianne Corfitsen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.