Evalueringsontologi – evaluering under udviklingspsykologisk lup

Forfattere

  • Pero Mišković Larsen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n09.66

Resumé

Mennesket, som et rationelt væsen, har et grundlæggende ønske om at vide, hvad det kan forvente af verden. Barnets intentionelle og vitale søgen imod verden, og imod den anden, skal if. Øvreeide (2004) ses som dets
bestræbelse og behov for at opnå en social gyldiggørelse af sin oplevelse samt dets ønske om den udvidelse af dets eksisterende informationer, som den voksne tilføjer i form af konkrete handlinger, udtryk, og senere også
i symbolsk/sproglig form. Derfor: når barnet i dets hverdagsgøremål
interagerer med andre, foretager det en vurdering – bevidst eller ubevidst – af det, som barnet oplever. Under denne dynamiske proces skifter barnet
mellem to perspektiver: ”den potentielle oplevelse/erfaring af/med mig/dig”, som udgør de standarder, barnet bringer med i situationen, og ”den faktuelle oplevelse/erfaring af/med mig/dig”, som opstår i barnets relationens
øjeblik med den anden. Med andre ord består processen af det, som barnet har med og ønsker at vise, og det, som barnet faktisk viser i mødet med et andet menneske. Tilsammen udgør dette grundlaget for barnets egen forståelse af sig selv og verden. Det er gennem denne proces, at barnet ”træner” sin selvbevidsthed og sine sociale færdigheder, og lærer, hvordan det kan klare andre udfordringer i livet.

Downloads

Publiceret

01-02-2011

Citation/Eksport

Larsen, P. M. (2011). Evalueringsontologi – evaluering under udviklingspsykologisk lup. CEPRA-Striben, (09), 54–66. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n09.66

Nummer

Sektion

Artikler