Praktiske eksemplers betydning for erkendelse og handling i undervisningspraksis
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n06.50Resumé
Artiklen sætter fokus på praktiske eksemplers
betydning for erkendelse og handling i uddannelsespraksis.
Den bygger på empiriske erfaringer fra
et undervisningsforløb på læreruddannelsen. Den
analytiske del tager afsæt i Deweys pragmatiske
epistemologi og i Maturanas og Varelas strukturalisme
for at illustrere, hvordan praktiske eksempler
kan ”kobles” på den viden, skolen skal formidle, og
hvordan læreren kan invitere og motivere eleven til
læring. Til sidst beskrives prosocial læringspraksis,
hvor de teoretiske og praktiske erfaringer integreres
i en integrativ model, der illustrerer forskellige
erkendelsesperspektiver, og hvordan viden om sig
selv og omverden (re)konstitueres.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.