Praktiske eksemplers betydning for erkendelse og handling i undervisningspraksis
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n06.50Resumé
Artiklen sætter fokus på praktiske eksemplers
betydning for erkendelse og handling i uddannelsespraksis.
Den bygger på empiriske erfaringer fra
et undervisningsforløb på læreruddannelsen. Den
analytiske del tager afsæt i Deweys pragmatiske
epistemologi og i Maturanas og Varelas strukturalisme
for at illustrere, hvordan praktiske eksempler
kan ”kobles” på den viden, skolen skal formidle, og
hvordan læreren kan invitere og motivere eleven til
læring. Til sidst beskrives prosocial læringspraksis,
hvor de teoretiske og praktiske erfaringer integreres
i en integrativ model, der illustrerer forskellige
erkendelsesperspektiver, og hvordan viden om sig
selv og omverden (re)konstitueres.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2009 Pero Miskovic Larsen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.