Evaluering og skolemodenhedstest på Emdrupborg forsøgsskole
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n09.63Resumé
Evaluering og selektion er ikke nogen ny foreteelse i den danske folkeskole. Denne artikel kaster et blik på evaluerings- og selektionspraksissen på Emdrupborg forsøgsskole, der blev etableret i 1948. Artiklen peger på, at evaluering og selektion af børn ved anvendelse af test ikke bør ske på grundlag af blot én test. Endvidere påviser artiklen, at lærerevalueringer let kan komme til at gøre brug af underlødige og problematiske kategoriseringer og forestillinger om årsagssammenhænge. Og endelig fremgår det, at der i menneskelig praksis let kan opstå afsmittende virkninger mellem forskellige evalueringsteknologier, som på forskellig vis vil have betydning for skole- og læringsmiljøet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2011 Christian Ydesen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.