Globale rammesætninger af elevevalueringer og inklusion i folkeskolen
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n27.421Resumé
Den danske folkeskole har en lang tradition for at orientere sig mod udlandet og internationale udviklinger indenfor uddannelse. Samtidig har arbejdet med at håndtere elevernes diversitet og foretage retvisende evalueringer af deres faglige præstationer været centrale opgaver for folkeskolen siden den moderne velfærdsstats opkomst. I denne artikel vil vi give et overblik over, hvordan internationale dagsordener, som de kommer til udtryk i OECD’s og UNESCO’s aktuelle uddannelsespolitikker og prioriteringer, rammesætter folkeskolens arbejder indenfor evalueringer og inklusion. Formålet er at give indblik i, hvordan globale rammesætninger af elevevalueringer og inklusion i uddannelse kan karakteriseres, og hvilke implikationer de medfører for aktører i den danske folkeskole.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.