Globale rammesætninger af elevevalueringer og inklusion i folkeskolen

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n27.421

Resumé

Den danske folkeskole har en lang tradition for at orientere sig mod udlandet og internationale udviklinger indenfor uddannelse. Samtidig har arbejdet med at håndtere elevernes diversitet og foretage retvisende evalueringer af deres faglige præstationer været centrale opgaver for folkeskolen siden den moderne velfærdsstats opkomst. I denne artikel vil vi give et overblik over, hvordan internationale dagsordener, som de kommer til udtryk i OECD’s og UNESCO’s aktuelle uddannelsespolitikker og prioriteringer, rammesætter folkeskolens arbejder indenfor evalueringer og inklusion. Formålet er at give indblik i, hvordan globale rammesætninger af elevevalueringer og inklusion i uddannelse kan karakteriseres, og hvilke implikationer de medfører for aktører i den danske folkeskole.

Downloads

Publiceret

2021-04-22

Citation/Eksport

Ydesen, C., & Hansen, I. S. (2021). Globale rammesætninger af elevevalueringer og inklusion i folkeskolen. CEPRA-Striben, (27), 6–15. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n27.421