Når europæiske standarder for kvalitet skal give mening lokalt

Forfattere

  • Bente Bjørnholt

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n09.61

Resumé

Et af de væsentligste formål med ENQA’s (European Network for Quality Assurance in Higher Education) kvalitetsnøgle er via måling at sikre kvaliteten af undervisningen på Europas videregående uddannelser. Men måling af undervisningskvalitet er vanskelig. Hvad er ’gode’ kvalitetsmål, hvordan udvikler man dem, så de giver mening lokalt og ikke mindst, så vi sikrer den opbakning blandt underviserne, som er helt afgørende for, at standarderne bliver mere end blot symbolske? Det er nogle af spørgsmålene, som besvares
i denne artikel. Der bliver argumenteret for ambitiøse målinger, der stemmer overens med de overordnede visioner for undervisningskvalitet og afspejler en reel prioritering. Desuden fremhæves undervisernes deltagelse i udviklingen af kvalitetsmål, men der advares samtidig imod, at inddragelsen sker på bekostning af det egentlig formål: at udvikle kvaliteten og forbedre undervisningen! Endelig argumenteres der for, at evaluering kan være nøglen til at sikre, at implementering af ENQA’s målsætninger bliver mere end blot monitorering.

Downloads

Publiceret

01-02-2011

Citation/Eksport

Bjørnholt, B. (2011). Når europæiske standarder for kvalitet skal give mening lokalt. CEPRA-Striben, (09), 14–19. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n09.61

Nummer

Sektion

Artikler