Ledelse, tid og evalueringsanvendelse
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n15.112Resumé
I folkeskolen får lederne stadig flere kompetencer, og ledelse tillægges større betydning. I artiklen undersøges det, hvorvidt ledelse og tid har betydning for brugen af evaluering. Mere konkret rejses spørgsmålene, hvorvidt henholdsvis professionelt- og managementorienterede skoleledere bruger evalueringer forskelligt, og hvorvidt deres evalueringsbrug ændres over tid. Dette undersøges via to identiske spørgeskemaundersøgelser udsendt til alle skoleledere i henholdsvis 2008 og 2012. Resultaterne herfra peger på, at skoleledere, der er managementorienterede, i højere grad bruger evalueringer instrumentelt og er mindre bekymrede for konstitutive konsekvenser end skoledere, der er mere professionelt orienterede. Dertil kommer, at der over tid blandt skoleledere generelt er sket en bevægelse mod mere instrumentel brug af evalueringer og mindre bekymring for konstitutive virkninger.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2013 Bente Bjørnholt

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.