Ledelse, tid og evalueringsanvendelse

Forfattere

  • Bente Bjørnholt

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n15.112

Resumé

I folkeskolen får lederne stadig flere kompetencer, og ledelse tillægges større betydning. I artiklen undersøges det, hvorvidt ledelse og tid har betydning for brugen af evaluering. Mere konkret rejses spørgsmålene, hvorvidt henholdsvis professionelt- og managementorienterede skoleledere bruger evalueringer forskelligt, og hvorvidt deres evalueringsbrug ændres over tid. Dette undersøges via to identiske spørgeskemaundersøgelser udsendt til alle skoleledere i henholdsvis 2008 og 2012. Resultaterne herfra peger på, at skoleledere, der er managementorienterede, i højere grad bruger evalueringer instrumentelt og er mindre bekymrede for konstitutive konsekvenser end skoledere, der er mere professionelt orienterede. Dertil kommer, at der over tid blandt skoleledere generelt er sket en bevægelse mod mere instrumentel brug af evalueringer og mindre bekymring for konstitutive virkninger.

Downloads

Publiceret

01-09-2013

Citation/Eksport

Bjørnholt, B. (2013). Ledelse, tid og evalueringsanvendelse. CEPRA-Striben, (15), 14–23. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n15.112