”Man behøver ikke at være dum, bare fordi man ikke siger noget”
– deltagelse, bedømmelse og in(eks)klusion af drenge i gymnasiet
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n25.349Resumé
Artiklen diskuterer drengenes risiko for eksklusion fra uddannelsessystemet som et resultat af en spænding mellem gymnasiale normer for deltagelse og bedømmelse, og hvordan drengene ser sig selv i forhold til normerne for at opnå et godt resultat. Igennem en Foucault-inspireret analyse af interviews med 19 elever identificeres et diskursivt netværk af historisk skabte kulturelle teser om at være en god elev. Det påvises, at det ’at markere’ fungerer som en abjektionsmekanisme, der skaber inklusion og eksklusion, fordi denne mekanisme kobler deltagelse, bedømmelse og karaktergivning samtidig med, at den klassificerer, disciplinerer og styrer drengene mod de adfærdsformer, der forbindes med læring.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2019 Karin Løvenskjold Svejgaard, Paola Valero, Kjeld Sten Iversen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.